05 Oct
05Oct

Eltelt a szeptember és én úgy érzem, nagyon keményen belekezdtünk megint az iskolai évbe. Legalábbis nálunk az iskolában olyan hajtás indult el, mintha nem lenne idő júniusig megszerezni minden tudást. Bevallom, mostanság sokszor sóvárgok a magániskolák nyugis tempója után, pedig régen még legyintettem, hogy „na jó, de ott nem kapják meg a megfelelő tudást”, most pedig már ennyi év állami suli, és ennyi tapasztalat után látom, ez a gondolatom totál nem volt helyén. 

Ezt a gondolatot szeretném bővebben kifejteni, hogy mi a különbség az állami és egy magániskola között. Megkértem Sipos Etelkát a kecskeméti MátrixSuli Általános Iskola igazgatónőjét, hogy picit mutassa be nekünk a kettő közötti különbséget.



K.mami: Az utóbbi évtizedekben az állami és egyházi általános iskolák mellett helyet kaptak a magán iskolák is, mi a különbség az állami és a magániskola között? Ugyanazt tanítják, vagy egészen mást oktatnak a magániskolában?

Sipos Etelka: Az alapítványi üzemeltetésben lévő iskolánk nem alternatív tantervvel dolgozik, mint pl. a Waldorf-iskolák, hanem ugyanazon a Nemzeti Alaptantervben lévő tananyagot oktatjuk (NAT), mint az ingyenes állami oktatásban, csak stresszmentesebben. Főleg azért oktatunk mi is a NAT alapján, mert hisszük, hogy nem tévedhetett az a sok szakértő, akik megállapították sok évtizede, hogy a gyerek agya mikor érett különböző dolgok megtanulására, és persze azért is, hogy átjárható lehessen iskolánk az állami iskolákkal, és 8. osztály után se legyen probléma a továbbtanulással. 

A MátrixSuli általános iskola tanulói nemcsak versenyeket nyernek, nyelvvizsgát tesznek, de a már két ballagó osztályunk mindegyik tanulóját oda vették fel továbbtanulni, ahova menni szerettek volna. Sőt az is nagyon jó bizonyíték számunkra, hogy több felső osztályos hagyta el az állami iskolát és iratkozott át hozzánk a 3 év alatt, és ők is sikeresen teljesítették a megmérettetéseket. 

Fontos a két intézmény összehasonlításánál megemlítenem, ha a gyerek szemszögéből nézem a dolgokat, és ugyebár mindig onnan kell néznünk, hogy a pedagógusok összetételén múlik a legtöbb dolog. 

Természetesen az állami iskolákban is vannak remek pedagógusok, és vannak kiégett, vagy épp nem a tanári pályára teremtett tanárok is, ami egy magániskolában nem fordulhat elő, hiszen, ide nem alanyi jogon járnak a gyerekek, itt a szülők fizetik a tandíjat, így bizony van „beleszólásuk” a pedagógusi összetételbe is.  Mi alapból csak olyan pedagógusokkal dolgozunk együtt, akiknek igenis a tudás átadása mellett, fontos a gyerekek lelke, hogy egyénileg is figyelni tudjon mindenkire, és érdekesen, kreatívan adja át a tananyagot, úgy hogy azt a gyerekek meg is értsék. 

Tehát ugyanaz a követelmény, mint az állami iskolákban, mi mégis másként oktatunk. 

Más módszerekkel, családias környezetben, kis létszámmal, mellyel sokkal többet tud így kapni a hozzánk járó gyermek. Nincs stressz, félelem a tanártól, és az úgynevezett iskolai zaklatásra is jobban oda tudunk figyelni, mivel kisebb számban vannak a gyerekek, mint az állami iskolákban. Nálunk tényleg a gyermek az első. Az ő jövője a legfontosabb. Ezért válogatott pedagógusokkal dolgozunk mindhárom intézményünkben – Budapesten van még kettő -, és a felső tagozaton is teljes a szakos ellátottság. 

Mivel max. 15 fő gyerek van egy osztályban, az egyéni odafigyelésre nagy hangsúlyt fektetünk. Minden napot „beszélgető kőrrel” kezdünk, mely ráhangolódás a komolyabb tanulásra. A hozzánk járó gyerekek nyitottak, nem csak a tananyag magasabb szintű elsajátítására, de egymás segítésére is.

A test-lélek-szellem fejlesztése már az óvodás korban nagy hangsúlyt kell hogy kapjon. 

Mi ezen hármas egység fontosságát tartjuk szem előtt a MátrixSuli Általános Iskolájában. Anélkül nem is jönnének örömmel tanulóink nap mint nap.  

Arra tanítjuk a gyerekeket, hogy örömmel is meg lehet szerezni a tudást, így iskolánkban három konkrét cél megvalósítását tűztük ki:

  • Aki első osztálytól nálunk van, 8. év végére angol középfokú nyelvvizsga letételére képes.
  • Aki első osztálytól nálunk van, 8. év végére ECDL vizsga letételére képes.
  • A következő szeptembertől két tanítási nyelvű iskola leszünk. A másik nyelv a német.

A mi iskolánkba nem járnak tanulásukban vagy egyéb módon sérült gyermekek, hiszen a tanító akkor nem tudná a maximumot kihozni a többiekből. Márpedig mi szülők, pedagógusok tudjuk, milyen a perifériára került, önbizalomtól megfosztott, sikertelenséggel küzdő gyermek. A MátrixSuliba járó gyermekek a legjobbat érdemlik nevelésből, oktatásból. Ezért büszkék is arra, hogy ők a „Mátrixba” járnak, és mi is büszkék vagyunk rájuk. Ha ez nem így lenne, felesleges volna foglalkozni magániskolával.

Tudjuk, és tapasztaljuk, minden gyermek jó valamiből. Ezt a „valamit” a pedagógusnak kell megtalálnia, és fejlesztenie, hogy ne egy „versenyistállóba” lévő életunt gyermek legyen, hanem önbizalommal, tudással felvértezett egyedi személyiség, aki megállja a helyét az életben. Ezért dolgozunk.

Várjuk az Ön gyermekét is iskolánkba!

Sipos Etelka 
igazgató

Ez a cikk megtalálható a kecskemet.imami.hu oldalon is:

https://kecskemet.imami.hu/helyi-hirek/mi-kulonbseg-az-allami-es-maganiskola-kozott-avagy-miert-eredmenyesebb-az-oktatas?fbclid=IwAR3vq5MZ9vUSuYmqGS1pBsysZLtQMnHD2qhKX5CIKFpTLwxiW8XkaJS_RyM



Megjegyzések
* Az email nem lesz publikálva a weboldalon.